Aktualności

Zimowe obowiązki zarządców dróg i właścicieli nieruchomości

01-12-2016

Obowiązek utrzymania przejezdności dróg i szlaków komunikacyjnych spoczywa na zarządcach dróg. Gmina Krasne jest zarządcą dróg gminnych i tym samym na niej ciąży obowiązek ich zimowego utrzymania. Podobnie jest w przypadku dróg powiatowych, których zarządcą jest Zarząd Dróg Powiatowych w Rzeszowie. Natomiast za krajową „94” odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Rejon Rzeszów.

Od 2017 roku zimowym utrzymaniem dróg gminnych w naszej gminie koordynować będzie Zakład Usług Komunalnych w Krasnem. Tak jak dotychczas, zadanie to wykonywane będzie przy pomocy firmy zewnętrznej wyłonionej w przetargu oraz w oparciu o posiadane zasoby. Zmiana usprawni system utrzymania dróg gminnych, poprzez stałą dbałość pracowników ZUK o ich stan oraz dostęp mieszkańców do całodobowego numeru kontaktowego.

Wszelkie sygnały i uwagi dotyczące zimowego utrzymania dróg publicznych zlokalizowanych na terenie gminy Krasne, według ich kategorii, można zgłaszać na podane poniżej numery telefonów:

Drogi gminne:           17 855 52 76

Drogi powiatowe:    17 229 07 82 (Malawa), 17 771 28 02 (Krasne, Palikówka, Strażów)

Drogi krajowe:          19 111 (Informacja drogowa, obowiązuje na terenie całej Polski)

 

Zimowe obowiązki spoczywają także na właścicielach posesji. Mają oni obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż  nieruchomości, przy czym za taki chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Należy również usuwać z dachów i gzymsów obiektów budowlanych bezpośrednio sąsiadujących z drogami i chodnikami sople lodowe i nawisy śniegu, niezwłocznie po ich powstaniu. Obowiązki te wynikają z przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 250 ze zm.), oraz ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r., poz. 290 z późn. zm.).

Za skutki wypadków, które będą spowodowane nieuprzątniętym chodnikiem albo zwisającymi z dachu soplami lodu odpowiedzialny jest właściciel posesji bezpośrednio przylegającej do chodnika. Za właściciela uznaje się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Poszkodowany, który np. ulegnie wypadkowi na nieodśnieżonym chodniku, może oprócz odszkodowania zażądać od podmiotu zobowiązanego do utrzymania porządku na chodniku zwrotu kosztów leczenia, a nawet renty w razie utraty zdrowia lub kalectwa! Mówi o tym Kodeks cywilny.

Kto, mając obowiązek utrzymania czystości i porządku w obrębie nieruchomości, nie wykonuje swoich obowiązków lub nie stosuje się do wskazań i nakazów wydanych przez właściwe organy w celu zabezpieczenia należytego stanu sanitarnego i zwalczania chorób zakaźnych, podlega karze grzywny do 1500 złotych albo karze nagany. Dodatkowo na mocy art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jeśli nie będzie zachowana czystość i porządek na chodniku może zostać wymierzona kara grzywny w wysokości od 20 do 5000 zł.