Aktualności

Wymiana oraz wydanie dowodu osobistego

28-01-2025

Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy

  1. Kolorowa fotografia o wymiarach 35×45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, i odzwierciedlającą w sposób niebudzący uzasadnionych wątpliwości wizerunek twarzy osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.
    Osoba na fotografii powinna patrzeć na wprost oraz mieć naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. 
  2. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
  3. Poprzedni ważny dowód osobisty (również po upływie terminu ważności) lub ważny paszport, jeżeli została zgłoszona utrata dowodu osobistego.

Złożenie wniosku drogą elektroniczną

Wniosek o wydanie dowodu osobistego niezawierający odwzorowania własnoręcznego podpisu oraz odcisków palców, można złożyć przy użyciu usługi elektronicznej, udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w:

  • systemie teleinformatycznym, po uwierzytelnieniu w sposób, o którym mowa w art. 20a ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
  • aplikacji m Obywatel, w rozumieniu ustawy z dnia 26 maja 2003 r. o aplikacji mObywatel, po uwierzytelnieniu z wykorzystaniem certyfikatu podstawowego, o którym mowa w art. 2 pkt 2 tej ustawy.

Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o wymiarach co najmniej 492 x 633 (szerokość x wysokość) pikseli i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB.

WAŻNE! W przypadku wniosku dla osoby powyżej 12 roku życia osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązana w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku elektronicznie zgłosić się do organu gminy, w której złożyła wniosek, w celu złożenia i odwzorowania podpisu własnoręcznego oraz odcisków palców. W przypadku wniosku o wydanie dowodu osobistego dla osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wraz z osobą ubiegającą się o wydanie dowodu osobistego jest obowiązany zgłosić się wnioskodawca i złożyć podpis pod wnioskiem o wydanie dowodu osobistego. Po bezskutecznym upływie 30 dni, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.

Uwagi

WAŻNE: Wniosek o wydanie dowodu osobistego, jak i jego odbiór wymaga osobistego stawiennictwa osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego, ze względu na wymóg zamieszczenia odcisków palców w dowodzie osobistym i ich weryfikacji przy odbiorze.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2022.671 t.j. ze zm.)