Aktualności

Biuletyn nr 5

30-08-2019

W okresie 7 miesięcy (grudzień 2018 – czerwiec 2019) prowadzone były prace nad dokumentem O5 - Wytyczne dla nowych programów nauczania w edukacji wczesnoszkolnej w Projekcie ERASMUS+ EDUGATE.

Ten dokument ma na celu przekazanie pewnych wskazówek jak zmodyfikować i zintegrować  obecne programy nauczania tak, aby przyszłe programy były zaktualizowane dzięki omówionym wytycznym, a kompetencje zawodowe nauczycieli udoskonalone.

Dokument O5 składa się z 4 części:

  1. Wprowadzenie- cele ogólne

W części pierwszej znajdują się informacje teoretyczne na temat kompetencji językowych, które rozwija dziecko w wieku przedszkolnym (1-6 lat), a także praktyczne przykłady różnych ćwiczeń, które pomagają kształtować poszczególne sprawności językowe w procesie przyswajania drugiego języka.

  1. Propozycja ćwiczeń dla dzieci w wieku 1-3  

W pierwszych trzech latach życia, dzieci rozwijają wiele sfer, które mają wpływ na dalsze umiejętności językowe. Obserwacje dzieci przyswajających różne języki pokazują, że poszczególne etapy tego procesu są do siebie podobne, prawdopodobnie uniwersalne (Fromkin, Rodman, & Hyams, 2011).

Ten akapit podzielony jest na następujące zagadnienia:      

  • Rozwój językowy u dzieci w wieku 1-3      
  • Ćwiczenia ogólne- przemiana od rozumowania do pierwszej spontanicznej wypowiedzi ustnej
  • Propozycja zadań:
    • Niepoprawna wymowa
    • Rytm języka
    • Piosenki         
    • Odgrywanie ról
    • Słownictwo
    • Kategoryzacja
    • Opowiadanie
  1. Propozycja zadań dla dzieci w wieku 3-6 lat

Wielojęzyczne dzieci w wieku 3-6 lat przechodzą proces przemiany od pierwszej spontanicznej wypowiedzi ustnej do etapu płynności językowej zarówno podczas przyswajania języka ojczystego, jak i drugiego. W tym etapie rozwijają się umiejętności analityczne dziecka, oraz pojawia się  zdolność do tworzenia pełnych zdań. Dziecko potrafi werbalnie wyprodukować pełne zdania, wyrazić swoje myśli czy emocje.

Ten akapit podzielony został na 2 główne obszary: SŁUCHANIE i MÓWIENIE.

  • Wdrożone zadania dla kształcenia “Umiejętności receptywnych (słuchanie):
  • Świadomość fonemu 
  • Narracje         
  • Kolorowanie
  • Powtarzanie zdań      
  • Zmiana perspektywy
  • Rozwijanie słownictwa         
  • Transjęzyczność         
  • Wdrożone zadania dla kształcenia “umiejętności ekspresyjnych” (mówienie)
  • Narracje         
  • Powtarzanie zdań      
  • Rozróżnianie dźwięku i świadomość fonemu
  • Kolorowanie  
  • Zmiana perspektywy 
  • Rozwijanie słownictwa         
  • Transjęzyczność        
  1. Rola nauczyciela

Rolą wszystkich nauczycieli, a szczególnie tych, którzy nauczają małe dzieci jest zapewnienie odpowiednich warunków dla przyswajania języka poprzez ciągłą komunikację i interakcję z nimi. To zagadnienie zostało podzielone na :

  • Rola nauczyciela podczas nauczania języka obcego
  • Rola nauczyciela podczas nauczania pierwszego i drugiego języka