Biuletyn nr 1
Edukacja językowa w okresie przedszkolnym znacznie różni się w zależności od kraju Unii Europejskiej i osiąga różne wyniki. To wskazuje na potrzebę jednolitego programu dla kształcenia językowego w przedszkolach, wspierając z jednej strony rozwój języka ojczystego, jak również promując przyswajanie języka obcego (np. angielskiego), oraz drugich języków (w przypadku dzieci imigrantów). Projekt EDUGATE – Wielojęzyczne nauczanie w edukacji i opiece wczesnoszkolnej ma za zadanie osiągnięcie tego celu. Program trwa 36 miesięcy, od 1.09.2016 r. do 31.08.2019 r.
Głównymi zadaniami projektu EDUGATE wraz z wytycznymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia 2020 (ET 2020) jest utworzenie modelu współpracy w omawianym obszarze poprzez promowanie kształcenia oraz mobilności, a także udoskonalenie jakości i skuteczności edukacji. W rezultacie, wzmocnione zostaną również sprawiedliwość i równość, spójność społeczna, oraz aktywne obywatelstwo.
W Projekcie uczestniczy siedem krajów partnerskich:
Projekt ma za zadanie:
Wsparcie kształcenia przedszkolnego poprzez zastosowanie innowacyjnych metod w celu polepszenia akwizycji języka u dzieci jednojęzycznych, jak również uczenia się drugiego języka, lub języka obcego u dzieci w klasach dwujęzycznych, a także dzieci imigrantów posługujących się językiem mniejszości;
Wzmocnienie integracji dzieci imigrantów posługujących się językiem mniejszości w życiu społecznym w kraju przyjmującym poprzez promowanie ich języka;
Promowanie wiedzy na temat upośledzenia językowego u dzieci, wyjaśniając, że wielojęzyczność nie jest przyczyną opóźnień językowych;
Wsparcie nauczycieli i wychowawców obcujących z wielojęzycznością w klasach;
Wymianę doświadczeń i dyskusję mającą na celu promowanie rozwoju językowego u dzieci.
Pierwszym wynikiem pracy (IO1) jest utworzenie Kontekstów Szkoleń i Map Potrzeb, których celem jest zdobycie szczegółowych opisów metod i metodologii nauczania w edukacji i opiece wczesnoszkolnej w krajach partnerskich. Byliśmy w stanie dokonać ewaluacji różnych sytuacji w poszczególnych krajach poprzez zasięgnięcie opinii nauczycieli na temat nauczania języka i zjawiska wielojęzyczności w klasie. Wyniki Map Potrzeb wskazują, że:
Większość nauczycieli (74%) oraz rodziców ceni sobie uczenie się drugiego języka od bardzo wczesnego dzieciństwa: znajomość więcej niż jednego języka zachęca do odkrywania siebie, innych oraz świata. Jednak 22% wychowawców przypisuje przeciętną wartość dwujęzyczności, uzasadniając, że jęśli drugi język nie jest używany w życiu codziennym, nie jest pożyteczny. Podobne wyniki procentowe znajdziemy w badaniach rodziców.
Podsumowując, nauczyciele wyrazili potrzebę skupienia się programu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej na uczeniu się języka obcego, podkreślając istotę:
W nawiązaniu do klas wielojęzycznych, nauczyciele przejawiają potrzebę szkoleń w następujących obszarach:
W celu zebrania powyższych informacji potrzebowaliśmy:
Wszystkie zadania związane z IO1 zostały zrealizowane do 30 września 2017 roku, zarówno, w języku angielskim wraz z tłumaczeniami na języki krajów biorących udział w projekcie oraz zaprezentowane podczas pierwszego spotkania LTTA w Pradze, Czechy, w listopadzie 2017 roku w obecności 5 nauczycieli z każdej organizacji partnerskiej.