Aktualności

Biuletyn nr 1

31-10-2017

Biuletyn nr 1

Edukacja językowa w okresie przedszkolnym znacznie różni się w zależności od kraju Unii Europejskiej i osiąga różne wyniki. To wskazuje na potrzebę jednolitego programu dla kształcenia językowego w przedszkolach, wspierając z jednej strony rozwój języka ojczystego, jak również promując przyswajanie języka obcego (np. angielskiego), oraz drugich języków   (w przypadku dzieci imigrantów). Projekt EDUGATE – Wielojęzyczne nauczanie w edukacji i opiece wczesnoszkolnej ma za zadanie osiągnięcie tego celu. Program trwa 36 miesięcy, od 1.09.2016 r. do 31.08.2019 r.

Głównymi zadaniami projektu EDUGATE wraz z wytycznymi w dziedzinie kształcenia i szkolenia 2020 (ET 2020) jest utworzenie modelu współpracy w omawianym obszarze poprzez promowanie kształcenia oraz mobilności, a także udoskonalenie jakości i skuteczności edukacji. W rezultacie, wzmocnione zostaną również sprawiedliwość i równość, spójność społeczna, oraz aktywne obywatelstwo.

W Projekcie uczestniczy siedem krajów partnerskich:

  • Gmina Piacenza – Lider Projektu (Włochy)
  • Uniwersytet Milano, Bicocca (Włochy)
  • Urząd Gminy Krasne (Polska)
  • Wydział Edukacji, Kultury i Sportu Miasta Ryga (Łotwa)
  • Uniwersytet w Göteborgu (Szwecja)
  • Przedszkole ANGEL w Pradze (Czechy)
  • Instytut FINI (Słowenia)

Projekt ma za zadanie:

Wsparcie kształcenia przedszkolnego poprzez zastosowanie innowacyjnych metod w celu polepszenia akwizycji języka u dzieci jednojęzycznych, jak również uczenia się drugiego języka, lub języka obcego u dzieci w klasach dwujęzycznych, a także dzieci imigrantów posługujących się językiem mniejszości;

Wzmocnienie integracji dzieci imigrantów posługujących się językiem mniejszości w życiu społecznym w kraju przyjmującym poprzez promowanie ich języka;

Promowanie wiedzy na temat upośledzenia językowego u dzieci, wyjaśniając, że wielojęzyczność nie jest przyczyną opóźnień językowych;

Wsparcie nauczycieli i wychowawców obcujących z wielojęzycznością w klasach;

Wymianę doświadczeń i dyskusję mającą na celu promowanie rozwoju językowego u dzieci.

Pierwszym wynikiem pracy (IO1) jest utworzenie Kontekstów Szkoleń i Map Potrzeb, których celem jest zdobycie szczegółowych opisów metod i metodologii nauczania w edukacji i opiece wczesnoszkolnej w krajach partnerskich. Byliśmy w stanie dokonać ewaluacji różnych sytuacji w poszczególnych krajach poprzez zasięgnięcie opinii nauczycieli na temat nauczania języka i zjawiska wielojęzyczności w klasie. Wyniki Map Potrzeb wskazują, że:

Większość nauczycieli (74%) oraz rodziców ceni sobie uczenie się drugiego języka od bardzo wczesnego dzieciństwa: znajomość więcej niż jednego języka zachęca do odkrywania siebie, innych oraz świata. Jednak 22% wychowawców przypisuje przeciętną wartość dwujęzyczności, uzasadniając, że jęśli drugi język nie jest używany w życiu codziennym, nie jest pożyteczny. Podobne wyniki procentowe znajdziemy w badaniach rodziców.

Podsumowując, nauczyciele wyrazili potrzebę skupienia się programu nauczania w edukacji wczesnoszkolnej na uczeniu się języka obcego, podkreślając istotę:

  • codziennych zajęć językowych dla dzieci;
  • szkoleń nt. psychologiczno-kognitywnego rozwoju oraz kompetencji językowych.

W nawiązaniu do klas wielojęzycznych, nauczyciele przejawiają potrzebę szkoleń w następujących obszarach:

  • kominikacji międzykulturowej;
  • waloryzacji języków ojczystych;
  • strategii adaptacyjnych w nowym środowisku dla dzieci i ich rodzin, które nie posługują się językiem większości.

W celu zebrania powyższych informacji potrzebowaliśmy:

  • przeprowadzić ankiety dla nauczycieli, wychowawców oraz rodziców we wszystkich krajach partnerskich;
  • utworzyć grupy fokusowe dla nauczycieli i wychowawców;
  • zorganizować spotkania wszystkich uczestników;
  • wymieniać się doświadczeniami.

Wszystkie zadania związane z IO1 zostały zrealizowane do 30 września 2017 roku, zarówno, w języku angielskim wraz z tłumaczeniami na języki krajów biorących udział w projekcie oraz zaprezentowane podczas pierwszego spotkania LTTA w Pradze, Czechy, w listopadzie 2017 roku w obecności 5 nauczycieli z każdej organizacji partnerskiej.